
19v. – 365 päivää vuodessa – n. 700 puhelua – yli 600 tuntia neuvontaa
Ilveskeskuksen ilvesneuvonta on Suomen ainoa, ilveksen käyttäytymiseen liittyvä palvelu. Neuvonnasta voit kysyä ilveksen (Lynx lynx) käyttäytymisestä ja saada ilveksen silmin lähestyvää näkökulmaa, kokemaasi tapahtumaan tai tilanteeseen.
Neuvonta pohjaa yksilö-, ja ryhmäkäyttäytymisen seurantaan, ”Ilves muuttuneessa ympäristössä ja tilassa” tutkielma-aineistoon, neljäntoista talven maastoseurantoihin, ilveskeskukselle ilmoitettuihin havaintoihin sekä toisiin neuvontatilanteisiin. Neuvontatilanne on siis kaksisuuntainen. Eli, kun Ilveskeskus jakaa sitä ymmärrystä, mitä vuosien saatossa on sille kerätty – niin ymmärrys täydentyy jokaisesta neuvonnasta, koska tapahtumissa on lähes poikkeuksetta tietoa, joka vahvistaa vanhaa, olemassa olevaa evidenssiä entisestään. Näin ollen, jokaisen neuvontakontaktin jälkeen, pystyn entistä paremmin vastaamaan, seuraavaan neuvontatilanteeseen.
Ilvesneuvonta päivystää 365 päivää vuodessa
klo 9.00-21.00
P. 041 313 0525
Hetkellisesti voi olla tilanteita, että en pääse vastamaan puhelimeen, mutta laita tekstiviesti, niin soitan sinulle takaisin.
Ilveskeskus katsoo ilvekseen liittyviä tapahtumia sekä tilanteita, ilveksen silmin ja ilveksen käyttäytymisen suunnasta katsoen, ottamatta kantaa tapahtuminen kulkuun, puolesta tai vastaan!

Maastoseurannan ja käyttäytymiskokeiden evidenssiä
Neuvontapalvelusta vastaa Jussi Ristonmaa. Jussin kokemus ilveksen käyttäytymisestä pohjaa talvisiin maastoseurantoihin eri puolella suomea, laajoihin käyttäytymiskokeisiin, stressin vaikutuksesta ilveksen käyttäytymiseen, loukkaantuneiden ilvesten pelastamiseen, ilveksen ja saaliseläinten vuorovaikutuksen seurantaan, ilveksen ja pienempien petoeläinten vuorovaikutukseen seurantaan, ilves ja ihminen – sosiaalisesta lähestymiskulmasta ja paljon muuhun kiinnostavaan. Jussi on myös vastannut Ilveskeskuksen toiminnasta yli kolme vuosikymmentä, kehittänyt 18 vuotta toiminutta Ilvesneuvonta -palvelua, käy läpi vuosittain useita satoja ilveshavaintoja sekä tapahtumia ja liikkuu edelleen maastossa tekemässä perusseurantaa, ym., ilvekseen liittyen.
Kaikkiin kysymyksiin tai tilanteisiin vastausta / ratkaisua neuvontapalvelun kautta ei kuitenkaan voi luvata, sillä villieläimen, pitkälti vaistoihin perustuvan käyttäytymisen täydellinen ymmärtäminen on mahdottomuus. Lähes joka päivä oppii kuitenkin uutta ilveksen käyttäytymiseen liittyen ja näin Ilveskeskus voi paremmin auttaa palvelun kautta, ilvekseen liittyvissä tilanteissa ja/tai kysymyksissä. Neuvontapalvelun toiminta alkoi vuonna 2006. Vuosittain neuvontakontakteja on vaihtelevasti 40-55 tapauksen välillä. Vuoden 2024 kesäkuussa lopulla, neuvontapalvelu on vastannut yli 630 puheluun, joiden pituus yhteensä on yli 565h.
Jos soittoosi ei jostain syystä vastata, soita myöhemmin uudelleen ja/tai laita tekstiviesti Ilveskeskuksen numeroon, niin soitan sinulle takaisin, heti kun vapaudun.
Paljon kiitetty ilvesneuvonta
Neuvontapalvelusta tullut palaute, on ollut kiitosta. Tämä tottakai innoittaa parantamaan palvelua ja hankkimaan lisää ymmärrystä ilveksistä. KIITOS!
”Voi kun kaikista petoeläimistä olisi tälläinen palvelu”
”Kiitos! Hyvä palvelu ja asiantunteva suhtautuminen pihailves tapaukseen. Saimme paljon hyvää tietoa ilveksen käyttäytymisestä, ym. tapahtumaan liittyvästä”
”Hienoa, kun on tällainen palvelu, josta saa kysyä ilveksen käyttäytymisestä”
